Στο απώτερο παρελθόν, κάπου έναν αιώνα πίσω, στην ευρύτερη οικογένεια του πατέρα, όποιος ήθελε να σπουδάσει, αφήνοντας τα ψηλά, κακοτράχαλα βουνά της Κρήτης, λόγω φτώχειας είχε επιλογή μόνο κάποιας από τις στρατιωτικές σχολές, καθώς εκεί σπούδαζες τελείως... τζάμπα!
Έτσι το σόι έβριθε από στρατιωτικούς όλων ων Όπλων και όλων των Σωμάτων. Δύο -ιδιαιτέρως- διέπρεψαν και έγραψαν ηρωικές σελίδες στην Ιστορία και την ιστορία τους.
Τελευταίος μεγάλος Παπαδημητρόπουλος υπήρξε ο καθ΄ ημάς... «Μανόλης ο αεροπόρος». Γεννήθηκε το 1932, απεβίωσε το 2013 και είχε την τύχη, την τιμή και την ικανότητα να αποτελεί μόνιμο και επίλεκτο μέλος του πρώτου ελληνικού ακροβατικού σμήνους του ΝΑΤΟ, (ΑΚΡΟΤΙΜ), το οποίον ιδρύθηκε κατά τα πρότυπα του αντιστοίχου αμερικανικού, (SKYBLAZERS), με την επιμονή του πρώτου αρχηγού του, Επισμηναγού Κωνστ. Κόκκα.
Γνωρίζοντας την ύπαρξη βιβλίου σχετικού με τα «έργα και ημέρες» αυτού του εκπληκτικού σμήνους, έψαχνα με μανία να το προμηθευτώ, πλην ματαίως λόγω εξαντλήσεως. Τελικά, προ ημερών, βρήκα άκρη από την ανατύπωση και το πήρα.
Στις 191 σελίδες «ρούφηξα» την εκπληκτική πορεία της 337 Μοίρας Διώξεως-Βομβαρδισμού, του πρώτου Ακροβατικού Σμήνους, σε επιδείξεις ανά την Υφήλιον, με έδρα την 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα.
Όμως, με ιδιαίτερη συγκίνηση και υπερηφάνεια στάθηκα στο πρώτο -και μοναδικό παγκοσμίως- κατόρθωμα του Μανόλη. Το σμήνος απετελείτο από τέσσερα αεριωθούμενα αεροπλάνα F-84G και πετούσε με διάταξη ρόμβου και απόσταση 1 μέτρου το ένα από το άλλο!
Στις 19 Μαΐου 1956 συνέβη το εξής γεγονός. Επί κεφαλής ήταν ο Σμηναγός Γεώργ. Πνευματικός και πίσω αριστερά, εκείνη την φορά πετούσε (Νο 2) ο Μανόλης, ο οποίος παρετήρησε πως ο δεξιός τροχός του Πνευματικού δεν ανέβηκε με την απογείωση αλλά έμενε κάτω και μάλιστα κάθετος ως προς την κανονική του θέση. Το αεροπλάνο, φορτωμένο εκρηκτικά, ήταν αδύνατον να προσγειωθεί με τον τροχό κάθετο στην πορεία του. Κανονικά θα έπρεπε ο χειριστής να πετάξει πάνω από θάλασσα και να το εγκαταλείψει πηδώντας με το αλεξίπτωτο. Με ολόκληρη την 110 Πτέρυγα Μάχης θορυβημένη κι ανάσταση, ο Μανόλης εμπνεύστηκε τρόπο σωτηρίας του αεροπλάνου και πήρε έγκριση εφαρμογής του. Έδιωξαν τα υπόλοιπα δύο αεροπλάνα, ανέβηκαν σε μεγαλύτερο και ασφαλέστερο ύψος γιά μετριασμό των αναταράξεων, ευθυγράμμισαν τις πτήσεις τους και ο Μανόλης πλησιάζοντας το άκρο του αριστερού του φτερού, όπου ήταν η αριστερή δεξαμενή καυσίμων, «σγάρλισε» μ΄ αυτήν -μιά σπρώχνοντας, μιά τραβώντας- τον δεξιό τροχό του Πνευματικού και τον έφερε στην κανονική του θέση, πετώντας με την ταχύτητα αεριωθουμένου! Και αφού ήλεγξε την ασφαλή αποκατάσταση της βλάβης του τροχού, τα δύο αεροπλάνα προσγειώθηκαν με ασφάλεια, σκορπώντας θαυμασμό γιά το πρωτοφανούς εμβέλειας τόλμημα και ανακούφιση σε όλη την Ελληνική Αεροπορία που -ενημερωμένη- περίμενε με αγωνία την κατάληξη της παράτολμης ενέργειας.
Η απήχηση του πρωτοφανούς άθλου, ο παγκόσμιος θαυμασμός και οι τιμές εξυπακούονται.
ΥΓ. Όσοι τυχόν ενδιαφέρονται να προμηθευτούν το βιβλίο «ΑΚΡΟΤΙΜ», τηλ. 6973564475, κ. Χρ. Κοκοτός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου