Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2014

"Καρρέ των Άσσων". Το πρώτο ελληνικό αεροπορικό ακροβατικό σμήνος, (1954-58).



Ο Στράλης άξιος συνεχιστής λαμπρής παράδοσης

Το "καρρέ των άσσων" 
 
   Μόλις κόπασε η συγκίνηση από την περήφανη προτροπή του απλού και γενναίου σμηναγού Σωτήρη Στράλη, το μυαλό μου πέταξε πάνω από μισό αιώνα πίσω. Σε εποχές που γέννησαν το περίφημο «Acroteam», δηλαδή το πρώτο ελληνικό ακροβατικό σμήνος με τους πρωτοπόρους τολμηρούς «ακροβάτες» των αιθέρων. Και πρώτον απ’ όλους τον εξάδελφο κάποιου… φίλου μου.

   Ο απλός, καλόκαρδος κι ευγενικός Μανώλης υπήρξε το μικρότερο σε ηλικία  μόνιμο μέλος της κορυφαίας τετράδας του πρώτου Ακροβατικού Σμήνους του ΝΑΤΟ, το οποίον συστήθηκε κρυφά από το επιτελείο(!), στα μέσα της δεκαετίας του ’50, και πραγματοποιούσε μοναδικής τόλμης κι επιδεξιότητος αεροπορικές επιδείξεις σε ολόκληρο, σχεδόν, τον κόσμο. Ο Μανώλης κατείχε το δεξί άκρο του ιπτάμενου ρόμβου. Το Acroteam, όπως λεγόταν επίσημα, ή «Καρρέ των Άσσων», όπως το βαφτίσαμε εδώ στην Ελλάδα, αφού αποτελείτο από 4 αεροπόρους, θαυμάστηκε, βραβεύτηκε και τιμήθηκε από την παγκόσμια πολεμική αεροπορία, όσο κανείς άλλος ελληνικός σχηματισμός σε όλα τα όπλα. Τα αεροπλάνα του πρώτου Σμήνους ήσαν τύπου F-84G και έδρα του  η 110 Πτέρυξ Μάχης που έδρευε στη Λάρισα.

   Οι άλλοι τρεις ήσαν ο Κωνστ. Κόκκας, αρχηγός, Δ. Δαμάσκος, εξ αριστερών του, ο Μανώλης του… φίλου μου, στα δεξιά του, και πίσω ο Ι. Στυλιανάκης, ο οποίος μετά την αποχώρηση του αρχηγού πήρε τη θέση του και στην ουρά προστέθηκε ο Στ. Φιρφιλιώνης.

   Όλοι τους  απλοί άνθρωποι, αυτό που λέμε της «διπλανής πόρτας», όμως τέρατα ψυχραιμίας, τόλμης κι αποφασιστικότητος. Ειδικά ο Μανώλης, ο δικός μας «Τρελοκαμπέρος», διακρίθηκε και γιά μιά πρόσθετη παράτολμη ενέργεια, αδιανόητη σε όλους, ακόμη και τους συναδέλφους του αεροπόρους. Την εξηγεί ο ίδιος στο συνημμένο βίντεο. Τη πρωτοάκουσα μικρός στο σπίτι θείας μου στη Λάρισα, να την διηγείται ο ίδιος με μιά απλότητα και φυσικότητα, λες και παρκάριζε αυτοκίνητο. Με εντυπωσίασε τόσο που επιχείρησα να κάνω κάτι σχετικό με φίλο μου, τρέχοντας πάνω σε ποδήλατα, με το πεντάλ. Αποτέλεσμα: τούμπα, πολλά γδαρσίματα και ζημιές σε δύο ποδήλατα.

   Εκείνο που δεν φαίνεται στο βίντεο είναι πως η ρόδα που ίσιωσε εν πτήσει ήταν του αρχηγού Κόκκα και πως για την πράξη του αυτή έλαβε τιμητική διάκριση και κάποιες μέρες… φυλακή γιατί, λέει, εξέθεσε σε κίνδυνο δύο αεροπλάνα!


   Ο Μανώλης γιά κάποιο διάστημα υπήρξε προσωπικός πιλότος του Βασιλέως Παύλου σε Ντακότα, την οποία οδηγούσε πότε με πουκάμισο και πότε γυμνός, από την μέση και πάνω, με τον βασιλιά μέσα, ο οποίος δεν τον άλλαζε με τίποτα! Μετά την αποστρατεία του, με το βαθμό του ταξίαρχου, πιλοτάρισε στην Ολυμπιακή Αεροπορία και, αρκετά μετά, διορίστηκε αερολιμενάρχης.
 
   Ο Μανώλης, κοντά δυο χρόνια πριν, έκανε την τελευταία και μακρύτερη πτήση του. Χωρίς ελιγμούς και κόλπα αυτή τη φορά. Κατ’ ευθείαν στους ουρανούς. Εκεί που, άλλωστε, πάντα ανήκε.   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου